19:25

Ibn Warraq "Dlaczego nie jestem muzułmaninem"


„Dlaczego nie jestem muzułmaninem” to książka w całości poświęcona krytyce drugiej pod względem wielkości religii świata, Islamu.
Autor ukrywa się pod pseudonimem Ibn Warraq, z pochodzenia jest Pakistańczykiem oraz byłym wyznawcą Islamu, religię poznał zatem od podszewki. Momentem kulminacyjnym, kiedy autor postanowił zmienić wyznanie, była negatywna reakcja muzułmanów na książkę Salmana Rushdiego „Szatańskie wersety”.

Warraq bez skrupułów opowiada o znanych chyba wszystkim, problemach świata muzułmańskiego, łamanie praw człowieka, poniżanie kobiet, święta wojna, czy naginanie zasad Koranu do swoich celów to zaledwie garstka. Przytacza opinie i cytaty z innych dzieł o podobnej tematyce, analizuje wady i zalety bycia ortodoksyjnym wyznawcą.
W książce gruntownie została przedstawiona historia powstania religii jak i życia Mahometa.
Kim naprawdę był prorok? W książce Warraqa został przedstawiony jako zły człowiek ogarnięty rządzą władzy, naginający zasady i prawa, które wcześniej sam ustalił, do własnych potrzeb i zachcianek. Okrutny, pozbawiony zasad moralnych, manipulant.

Ciekawym elementem jest analiza Koranu, świętej księgi muzułmanów, która uznawana jest za dzieło najwyższego boga. Odnajdujemy w niej wiele sprzeczności oraz wpływów innych religii, na tej podstawie możemy stwierdzić, że Islam jest zlepkiem kilku wyznań, a sam Koran nie jest niczym oryginalnym.

Krytyka Islamu jest niebezpiecznym zajęciem, ludzie, którzy się na to odważyli wielokrotnie stawali w obliczu śmierci, fanatyczni wyznawcy gotowi się zrobić dosłownie wszystko by bronić swojej religii.
Co kieruje takim a nie innym postępowaniem wyznawców? Dlaczego często godzą się poświęcać swoje życie dla nawracania niewiernych? Dlaczego jest tak mało ludzi świadomych wad religii i ślepo podążających za jej ideałami?
Po lekturze książki nasuwa się wiele pytań, większość z nich z pewnością na zawsze pozostanie bez odpowiedzi.

Rzadko kiedy sięgam po książki tego typu, tym razem skusiła mnie kontrowersyjna tematyka, której tak naprawdę jeszcze nie znam. Islam, prócz oczywistych faktów, o których wiedzą chyba wszyscy, wciąż pozostaje dla mnie tajemnicą do odkrycia. Dzięki książce „Dlaczego nie jestem muzułmaninem” jestem odrobinę bliżej poznania istoty Islamu.

Książka jedynie dla zainteresowanych tematem, pełna cytatów i opinii zaczerpniętych z innych dzieł jest doskonałym źródłem informacji.

Tytuł oryginalny: Why I Am Not a Muslim
Tłumaczenie: Karolina M.Wielgat, Gwidon Kuśmierek
Wydawnictwo: Europa Przyszłości
Data wydania: Kwiecień 2013
Ilość stron: 506

14 komentarzy:

  1. Na tą książkę poluje już od dłuższego czas. Porusza ona problemy naszego świata i wydaje się być warta przeczytania.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z ksiązki można się wiele dowiedzieć, nie są to tylko suche fakty ale argumenty poperane wieloma cytatami i przykładami. Polecam

      Usuń
  2. Czytałam, warta uwagi. Rzetelna i błyskotliwa, i pisana przystępnym językiem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, książka porusza ważny temat, a mimo to jej czytanie nie sprawia trudności

      Usuń
  3. Niekoniecznie interesuję mnie taka tematyka, ale faktycznie - o tej religii wiem niewiele, może warto sobie coś przybliżyć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja pomimo lektury dalej nie rozumiem postępowania wyznawców Islamu ;) Może kiedyś gdy uda mi się bardziej dogłębnie poznać zagadnienie zdołam zrozumieć niektóre fakty

      Usuń
  4. Przeczytałabym po to, by dowiedzieć się więcej o tej religii. Czasem ich zupełnie nie rozumiem... ;/

    in-corner-with-book.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też nie. Niby cywilizowany świat, a czasami zasady potrafią przerażać

      Usuń
  5. Kolejna zachęcająca recenzja tej książki - dla mnie cenniejsza tym bardziej, że islam analizuje i krytykuje ktoś, kto się wychował na tej religii. Bardzo chętnie przeczytam!
    Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I to stanowi duży plus tej książki, autor nie jest kimś z zewnątrz, zna religię z własnego doświadczenia, wcześniej nawet nie przypuszczałam, że są ludzie, którzy mimo iż wychowali się w tych surowych zasadach potrafią tak otwarcie je krytykować.

      Usuń
  6. Porusza bardzo ciekawy temat, koniecznie będę musiała przeczytać. Ale dla pełnego obrazu chciałabym też coś z "drugiej strony barykady".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też mam zamiar zapoznać się z opinią drugiej strony

      Usuń
  7. Czytałam całkiem niedawno. Bałam się trochę takiej publikacji, ale podjęłam wyzwanie. Polecam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widziałam recenzję na LC :) też zastanawiałam się czy dam radę, rzadko kiedy sięgam po takie książki, nie żałuje ani chwili spędzonej podczas lektury

      Usuń

Copyright © Zatopiona w lekturze , Blogger