11:27

Jacek Getner "Pan Przypadek i trzynastka"



Jakiś czas temu na rynku wydawniczym pojawiła się nowa książka Jacka Getnera „Pan Przypadek i trzynastka”.
Bohaterem książki jest trzydziestoletni syn prawnika Jacek Przypadek (zbieżność nazwisk z bohaterem popularnego niegdyś serialu „Lokatorzy” czysto przypadkowa ;)
Opis z okładki głosi „Jacek Przypadek łączy w sobie przenikliwość Sherlocka Holmesa z łobuzerskim wdziękiem porucznika Borewicza i irytującym charakterem doktora House'a.” Brzmi obiecująco prawda? Mieszanka wręcz wybuchowa mogłoby się wydawać.

Jacek jest lekkoduchem, któremu wszystko się udaje, żyje z wynajmu mieszkań, zmienia kobiety jak rękawiczki i od kilku lat bez przerwy trenuje do maratonu.
Przewrotny los sprawia, że któregoś dnia, dzięki przesympatycznej sąsiadce, Pani Irminie, zostaje okrzyknięty genialnym detektywem. Jako znawca ludzkiej psychiki, którego główne motto głosi „ludzie są bardzo przewidywalni” nadaje się do roli współczesnego Holms'a wręcz idealnia.
Gdy podczas nieobecności starszej pani giną z jej mieszkania cenne obrazy, Jacek na rzecz pomocy sąsiedzkiej, oferuje się odnaleźć złodzieja, w ten sposób rozpoczyna się kariera bohatera.

W książce mamy trzy opowiadania, których motywem przewodnim jest liczba trzynaście, jak się okazuje dla bohatera zupełnie niepechowa. Po rozwiązaniu zagadki zaginionych obrazów, Jacek rozszyfrowuje „aferę willową” - nazwaną tak przez lokalne media – oraz pomaga młodemu autorowi sztuk teatralnych odzyskać prawa autorskie do swojego dzieła noszącego tytuł „Trzynaste krzesło”.
Zagadki, które rozwiązuje Jacek nie należą wprawdzie do najtrudniejszych, jednak ich plus polega na realności, tak banalne sprawy dzieją się na co dzień.

Dawno nie czytałam powieści detektywistycznej, przyznam, że do książki Pana Getnera podchodziłam z pewną obawą czy spełni moje oczekiwania, na szczęście nie zawiodłam się.
Opowiadania przepełnione są niebanalnym humorem, barwne postacie sprawiają, że książkę czyta się z wielką przyjemnością i niezwykle szybko. Komiczne sytuacje i dialogi sprawiają, że czytelnik co rusz wybucha gromkim śmiechem.
Na szczególną uwagę zasługuje duet dwóch gapowatych policjantów, komisarz Łoś i jego podwładny Smańko, którzy swoim zachowaniem przypominają mi odrobinę policjantów z innego popularnego niegdyś w Polsce serialu „Trzynasty posterunek”.
Niezwykle barwną postacią jest też najbliższy przyjaciel Jacka, Błażej nazywany również Młodym Bogiem Seksu, któremu wydaje się, że wszystkie napotkane kobiety pragną jego niezwykłej osoby. Błażej jest oryginalną osobowością, która mimo trzydziestki na karku wciąż mieszka z nadopiekuńczym ojcem, niepozbawiony fantazji w gruncie rzeczy nie ma żadnych doświadczeń z płcią piękną.

„Pan Przypadek i trzynastka” to znakomita książka na poprawę humoru i długie deszczowe wieczory, dobra zabawa gwarantowana.

Wydawnictwo: Poligraf
Data wydania: Luty 2013
Ilość stron: 202

10 komentarzy:

  1. Czytałem różne recenzje na temat tej książki. Sam nie jestem zdecydowany :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla mnie całkiem niezłe, wiadomo kilka wad ma, jak chyba każda książka, ale ogólnie wypada na plus

      Usuń
  2. fajnie brzmi, pozytywna recenzja :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Słyszałam i zapowiada się ciekawie, chociaż opowiadań nie czytam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też rzadko kiedy sięgam po opowiadania, te akurat są powiązane ze sobą bohaterami więc bardziej przypominają powieść detektywistyczną podzieloną na kilka odrębnych rozdziałów, czasami warto zaryzykować :)

      Usuń
  4. Czytałam - podobało mi się, taka lekka książka.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, lekka, zabawna i przyjemna, w sam raz na takie deszczowe dni jak dzisiaj :)

      Usuń
  5. Ja za to pierwszy raz o niej słyszę, ostatnio polubiłam się z opowiadaniami, więc kto wie może przeczytam. Brzmi nieźle, niezobowiązująco i zabawnie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kiedyś było głośno o "Panu Przypadku" na blogach :) Polecam, moim zdaniem w sam raz na odstresowanie, taki miły przerywnik od bardziej wymagających lektur :)

      Usuń

Copyright © Zatopiona w lekturze , Blogger