19:04

Alberto Marini "Kiedy śpisz"


Kiedy po całym, męczącym dniu w pracy wracasz wieczorem do domu marzysz jedynie o tym by wziąć szybki prysznic i odpłynąć w krainę morfeusza. Dom jest Twoją bezpieczną przystanią, miejscem, w którym nikt nie może Cię skrzywdzić. Jednak skąd masz pewność co się z Tobą dzieje gdy zasypiasz? Może pod Twoim łóżkiem czai się niebezpieczny psychopata, którego celem jest starcie z Twojej twarzy uśmiechu i zadanie jak największej ilości upokarzającego cierpienia?

Cillian co rano gra w rosyjską ruletkę, stając na brzegu dachu zastanawia się nad powodami dla których warto żyć. Pracuje w nowojorskim apartamentowcu jako konsjerż, sprawia wrażenie miłego, cierpliwego, lekko niedorozwiniętego mężczyzny. Jak to zazwyczaj bywa w takich przypadkach pozory bardzo często mylą, na pierwszy rzut oka z pewnością nikt nie domyśliłby się co siedzi w głowie tak niepozornego faceta.
Cillian natomiast odnajduje przyjemność w zadawaniu cierpienia innym. Jako główny cel obrał sobie Clarę, młodą, śliczną, zawsze uśmiechniętą dziewczynę, aktualnie najważniejszy powód by nie skakać z dachu.
Co może zrobić mężczyzna mający w posiadaniu wszystkie klucze do mieszkań w budynku?
Co noc czeka skryty pod łóżkiem Clary, jest cichym świadkiem jej wieczornych rytuałów, rozmów z ukochanym i kolacji. By spotęgować moc snu dziewczyny podaje jej chloroform, którego długotrwałe stosowanie powoduje nieodwracalne uszczerbki na zdrowiu. W chwili gdy narkotyk zaczyna działać, a dziewczyna zapada w twardy sen, staje się potworem spełniającym wszystkie swoje zachcianki.
Jak daleko może posunąć się psychopata chcący spełnić swoje żądze? Co musi zrobić by Clara przestała się uśmiechać?

Lektura wbija w fotel. Z każdą następną stroną napięcie wzrasta coraz bardziej, czytając zastanawiamy się jak daleko posunie się Cillian, co jeszcze wymyśli by zadać cierpienie sympatycznej lokatorce mieszkania 8A. Początkowe poczynania mężczyzny wydają się niewinną zabawą niedojrzałego nastolatka, takie przekomarzanie z rówieśnicą, z czasem, gdy lepiej poznajemy naturę Cilliana, przybierają zupełnie inny obraz, zaczynają przerażać. Boimy się o Clarę, jest nam jej żal i chcielibyśmy jej pomóc ostrzegając przed niebezpiecznym mężczyzną.

W ciekawy sposób został przedstawiony motyw funkcjonowania umysłu psychopaty. Część historii poznajemy z perspektywy Cilliana, siedzimy w jego głowie, jesteśmy świadkami rodzących się myśli i planów, towarzyszymy mu w trakcie podróży w krainę wspomnień, obserwujemy jak zaczęła się jego obsesja bólem.

Książka wzbudza mieszane uczucia, zachwyca i gorszy jednocześnie, chce się ją czytać i rzucić jak najdalej w kąt by nie wiedzieć co działo się z biedną dziewczyną, nie chcemy być świadkami jej cierpienia, jednocześnie jesteśmy ciekawi jak daleko posunie się Cillian i co jeszcze zdoła wymyślić jego chory umysł.

Książka została przeniesiona na duży ekran przez reżyserów głośnego filmu Jaume Balagueró i Paca Plazę.


Baza recenzji Syndykatu ZwB

E-book
Tytuł oryginału: Mientras Duermes
Tłumaczenie: Jerzy Żebrowski
Wydawnictwo: Wydawnictwo Albatros
Data wydania: czerwiec 2012 

Ilość stron: 400

20 komentarzy:

  1. Intryguje mnie fabuła... Przeczytam

    OdpowiedzUsuń
  2. Jestem kryminologiem z wykształcenia i jednym z kilku rzeczy, które mnie interesowały to właśnie psychopaci. Dlatego też sięgnę po tą książkę jak tylko będę miała możliwość;p

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Psychopaci potrafią zafascynować, częscto aż bije od nich urok osobisty i haryzma, dlatego potrafią mylić i grać na uczuciach jak nikt inny.

      Usuń
  3. Po przeczytaniu zdania, że książka wbija w fotel, nie pozostaje mi nic innego, jak wybrać się na polowanie do księgarni ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Lubię takie książki wzbudzające mieszane uczucia. Z chęcią się skuszę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też takie lubię. Nie spodziewałam się, że książka zrobi na mnie takie wrażenie. Wbrew pozorą główny bohater momentami wzbudza nawet sympatię.

      Usuń
  5. Fajna i zachęcająca recenzja :) Chętnie zapoznam się z tą książką :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Film mi jakoś umknął, ale książka wbijająca w fotel i dobrą stroną psychologiczną - to lubię:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wcześniej o filmie też nie słyszałam, zresztą z tego co widziałam książka też nie cieszy się dużą popularnością

      Usuń
  7. Nie słyszałam ani o filmie, ani o książce. Jednak fabuła wydaje mi się intrygująca, no i lubię rys psychologiczny, więc myślę, że to coś dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książka trafiła do mnie przypadkiem, zaintrygował mnie opis na okładce i nie żałuje nawet chwili z nią spędzonej :) O filmie dowiedziałam się ze wstępu, chciałabym kiedyś go obejrzeć i porównać wrażenia

      Usuń
  8. zapowiada się całkiem nieźle. O filmie nie słyszałam, ale fabuła jest intrygująca.

    OdpowiedzUsuń
  9. Ooo...absolutnie moje klimaty:) Poszukam.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie czytałam książki, ale widziałam film, ponieważ kiedyś nałogowo oglądałam hiszpańskie - cały czas w głowie kotłowała mi się myśl "czy to naprawdę możliwe"?! Jego zakończenie dla odmiany wbiło mnie w fotel. Ogólnie wybrali bardzo dobrego aktora do głównej roli, ja film polecam, mimo że miałam mieszane odczucia do wydźwięku całości.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czekałam na opinię kogoś kto oglądał film :) Skoro polecasz z pewnością obejrzę, ciekawa jestem jak historia została przedstawiona i czy bardzo odbiega od wersji książkowej

      Usuń

Copyright © Zatopiona w lekturze , Blogger