15:44

Elżbieta Zarych "Baśnie o marzeniach i tęsknocie za pięknym życiem"

Baśnie to fantastyczne opowieści o siłach nadprzyrodzonych, niezwykłych wydarzeniach i równie magicznych postaciach. Wywodzą się ze starych ludowych podań i zawierają uniwersalne ludowe mądrości.
Baśnie to, przeważnie, jeden z pierwszych gatunków literackich z jakimi zapoznają się dzieci. Tworzone z myślą dla najmłodszych trafiają również do starszych odbiorców, przypominając im co jest w życiu najważniejsze.

Zbiór baśni zgromadzonych przez Elżbietę Zarych zauroczył mnie od pierwszego wejrzenia. Ślicznie wydana książeczka, z niespotykanymi i oryginalnymi ilustracjami wykonanymi przez samą autorkę. Zanim zabrałam się za lekturę wielokrotnie przekartkowałam książkę podziwiając te małe dzieła sztuki znajdujące się na stronicach utworu. Mój zachwyt nie zmalał nawet teraz, wciąż jestem pod wielkim wrażeniem pomysłowości autorki (mały przykład twórczości widać na zdjęciu okładki, jednak jest to nic w porównaniu z przepięknym wnętrzem książeczki).

Większość baśni zamieszczonych w zbiorze pochodzi z ludowych przekazów, niektóre są odrobinę modyfikowane, inne pozostają w wersji niezmienionej, znajduje się tu także kilka utworów napisanych przez samą autorkę. Moja radość nie miała granic gdy wśród wielu historii odnalazłam jedną, moją ulubioną, wielokrotnie opowiadaną przez moją babcie, gdy byłam jeszcze małym dzieckiem.

Bohaterów opowieści łączy jedno - marzenia. Każdy z nich o czymś marzy, za czymś tęskni, chciałby być kimś innym niż jest. Gdy marzenia się spełniają każdy z bohaterów reaguje inaczej, jedni są wdzięczni nadprzyrodzonym siłą, inni są zachwyceni jedynie przez krótki okres, a gdy zrealizowane marzenia powszednieją zaczynają pragnąć czegoś innego, jeszcze bardziej nieosiągalnego.

Mamy okazję obserwować również walkę dobra ze złem. Ci dobrzy i pracowici po wielu trudach zostają sowicie wynagrodzeni, złych i leniwych dosięga kara adekwatna do ich przewinień.

Ciężko było mi się rozstać z książką i odłożyć ją na półkę, z pewnością jeszcze nie raz będę do niej wracała. Z czystym sumieniem polecam zarówno tym małym jak i dużym, zapewniam, że każdy bez wyjątku będzie nią zachwycony równie mocno jak ja.



Wydawnictwo: WAM
Data wydania: 2010
Ilość stron: 138



5 komentarzy:

  1. Z pewnością to ciekawa lektura na wieczór, przed snem :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam sentyment i słabość do baśni wszelakich 8) Z miłą chęcią zapoznałabym się z tą książeczką.

    OdpowiedzUsuń
  3. Zdecydowanie muszę przeczytać:). Uwielbiam takie klimaty:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Baśnie to moja pasja, więc ta książka musi trafić w moje ręce! :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Oooo... Też chce! Czasem warto poczytać takie książki ;)

    OdpowiedzUsuń

Copyright © Zatopiona w lekturze , Blogger