12:13

Rzucam cukier - Sarah Wilson

Cukier, przez wielu potocznie nazywany białą śmiercią, stał się przekleństwem współczesnego świata. Dodawany jest niemalże do wszystkiego w zastraszających ilościach (o czym pewnie niewielu z nas ma pojęcie), jest przyczyną otyłości, chorób oraz silnie uzależnia. Brak cukru powoduje spadek energii oraz napady wilczego głodu, które skutkują niekontrolowanym obżarstwem, problemami trawiennymi oraz skokami wagi.
Standardem stało się traktowanie słodyczy jako nagrody lub pocieszenia. Jest mi źle, smutno, nie mam nastroju - zjem coś słodkiego na poprawę humoru; udało mi się coś wyjątkowo dobrze - w nagrodę zjem coś słodkiego; dziecko jest grzeczne - zasłużyło na coś słodkiego.
Jak wielu z nas jest uzależnionych od cukru?
Sama nie wyobrażam sobie dna bez słodyczy i przyznaję, że traktuję je w kategorii pocieszacza, jest mi źle - jem, nudzę się - jem, chce coś uczcić - jem. Na wszystkie pytania zadane przez autorkę w trakcie stawiania diagnozy odpowiedziałam pozytywnie. Przyznaję się - jestem cukroholikiem.

"Rzucam cukier" jest książką dla ludzi takich jak ja, zdających sobie sprawę z tego, że robią coś źle i szukających wskazówek jak to zmienić. Można znaleźć tutaj wiele przydatnych informacji uświadamiających ogrom problemu. Autorka podaje zawartość cukru w przykładowych produktach w bardzo obrazowy sposób, na szklanki i łyżeczki. Czy zdawaliście sobie sprawę z tego, że szklanka soku jabłkowego zawiera od 10 do 12 łyżeczek cukru? Wyobrażacie sobie by zjeść tyle cukru na raz bezpośrednio z cukierniczki?
Bardzo przydatny jest rozdział pokazujący w jaki sposób czytać etykiety produktów i jak je porównywać. Okazuje się, że w produktach niskotłszczowych określanych mianem light jest nawet dwa razy więcej cukru niż w pełnotłustych odpowiednikach. Co zatem sieje większe spustoszenie w naszym organizmie i jest bardziej szkodliwe? Tłuszcz czy cukier? Autorka udziela szczegółowych odpowiedzi na te i inne pytania.

Książka podzielona jest na dwie części. Pierwsza z nich zawiera opis 8-tygodniowego cukrowego detoksu, po którym całkowicie powinno się pozbyć szkodliwych substancji z organizmu, część druga to 108 przepisów na pyszne dania bez zawartości cukru.
Niestety książka kucharska nie spełniła moich oczekiwań. Owszem jest ona bardzo inspirująca, przygotowanie większości dań nie jest skomplikowanie i nie zajmuje dużo czasu, a na zdjęciach wszystkie dania wyglądają pysznie, jednak produkty w nich wykorzystywane w polskich sklepach są trudno dostępne i nie należą do najtańszych. Dlatego w tym przypadku warto poeksperymentować i poszukać zamienników dla produktów trudno dostępnych, zabawa w sam raz dla tych, którzy lubią spędzać w kuchni dużo czasu, szukać nowych smaków i rozwiązań.

Jestem zachwycona książką. Jest wydana w przepiękny, kolorowy sposób, zawiera wiele zdjęć i istotnych porad jak zerwać z cukrowym nałogiem oraz przetrwać najtrudniejszy okres detoksu. W prawdzie nie zgadzam się ze wszystkim co pisze autorka i nie każdą jej radę mam zamiar wcielić w życie. Sarah Wilson jest zwolenniczką diety paelo, która wręcz ocieka tłuszczem, proponuje zastąpienie cukru właśnie tłuszczami. Również sceptycznie podchodzę do rady by unikać owoców, nie sądzę by cukier w nich zawarty mógł zaszkodzić w taki sam sposób jak słodycze czy sztucznie słodzone produkty. W prawdzie owoce mają zostać odstawione tylko na okres 8-tygodniowego detoksu, później autorka zaleca ich jedzenie w rozsądny sposób, mimo wszystko nie jestem przekonana do tego rozwiązania. Mam zamiar wykluczyć cukier i zastosować się do rad autorki, ale w nieco zmodyfikowany i łagodniejszy sposób, sądzę, że takie rozwiązanie również przyniesie korzystne efekty.

"Rzucam cukier" jest doskonałym pomysłem na prezent dla osób pasjonujących się zdrowym trybem życia jak i tych szukających wskazówek i porad w tym zakresie. Spośród wielu innych pozycji o podobnej tematyce wyróżnia ją piękne wydanie. Samo oglądanie książki sprawia wiele przyjemności :)



Tytuł oryginalny: I Quit Sugar
Tłumaczenie: Anna Bereta - Jankowska
Wydawnictwo: Pascal
Data wydania: 2013
Ilość stron: 224

Recenzja bierze udział w wyzwaniach:

18 komentarzy:

  1. Przepiękna okładka, a skoro treść jest równie ciekawa i kolorowa, to pewnie się skuszę ;).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Środek jest równie ładny jak nie ładniejszy ;) tak ciekawie wydanej książki dawno nie widziałam, jestem wręcz zachwycona szatą graficzną :)

      Usuń
  2. Pewnie powinnam to przeczytać, bo ciągle nie mogę się zmobilizować do zmienienia nawyków żywieniowych.

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam podobne książki :)
    Pasjonuję się coraz to nowszymi przepisami i dietami :)

    OdpowiedzUsuń
  4. W miarę możliwości staram się jeść zdrowo, i choć uwielbiam słodycze, to staram się unikać cukru w innych przypadkach (moje przewrotne rozumienie cukrowej równowagi:). Wydaje mi się, że to ważny i potrzebny temat, więc nie wykluczam, że w wolnym czasie rozejrzę się za tą książką. Zerknęłam też na bloga z przepisami, które bardzo przypadły mi do gustu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zazdroszczę, moje odżywianie ze zdrowiem nie ma nic wspólnego, ale staram się to zmienić

      Usuń
  5. A taką książką na pewno bym przeczytała :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Żeby tak całkiem wyeliminować cukier z menu to by było coś.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja rzadko jem słodkie rzeczy, ale czasami po prostu muszę :)
    Czytałam inny poradnik (,,Zamień chemie na jedzenie") i były w nim też przepisy. Może bardziej Ci się spodobają.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ciekawe, jakby wyglądał świat bez cukru. Na chwilę obecną ciężko jest mi to sobie wyobrazić, bo uwielbiam słodkie rzeczy :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podobno kiedyś ludzie cukier spożywali tylko w postaci owoców, a i to bardzo rzadko.

      Usuń
  9. Ah, przydałaby mi się. Jak na razie jedyne miejsce do którego rzuciłam dziś cukier to koszyk w biedronce, ale ufam, że pewnego dnia to się zmieni ;)
    Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Hmmm... książka zdecydowanie nie dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń

Copyright © Zatopiona w lekturze , Blogger